Anne Sütü Yapan Besinler

Anne Sütünün Önemi

Anne Sütü, bebeklerin tüm vitamin ve mineral ihtiyaçlarını tek başına karşılayan en kıymetli besindir. Doğumdan sonra gelen ilk süt olarak tabir edilen kolostrum(ağız sütü), bebeğin bağışıklığını sağlayan ve ilk aşısı olarak kabul edilen süttür. Sonraki günler gelen anne sütleri de, bebeğin aylık gelişimine göre vitamin ve mineral içerikleri değişen sağlıklı sütlerdir. Bu nedenle Anne sütü bebeğin yaşamsal fonksiyonlarının sürdürülmesi için çok önemlidir.  

Anne Sütünü Arttıran Yiyecekler Nelerdir?

Lohusalık sürecinde annelerin, yakın akrabalarının hatta tüm tanıdıkların en çok konuştuğu konulardan biri de “anne sütünü en çok arttıran yiyecek ve içecekler” dir. Sıkça tavsiyelerde bulunulur. Fakat, her annenin farklı bir metabolizmaya sahip olması ve hormonlarının farklı çalıştığı düşünüldüğünde anne sütü için verilen öneriler her zaman işe yaramayabilir.

Doğum sonrası annenin beslenmesinde çok basit bir formül vardır. Tıpkı gebelikte olduğu gibi sağlıklı beslenerek hem kilo alımını önler, hem de bebeğiniz için gerekli olan sağlıklı anne sütüne sahip olabilirsiniz. Emziren anneler günlük ortalama 400 kalori daha fazla enerjiye ihtiyaç duyarlar. Ekstradan artan bu enerji ihtiyacını yerine koyabilmek ve anne sütünün kalitesini artırabilmek için beslenmenize ilave her gün bir bardak süt, bir adet meyve veya sağlık yağlardan zengin ceviz, fındık, badem ekleyebilirsiniz. Yani anne sütünü artırmak için sağlıklı beslenmeniz yeterli olacaktır.    

Süt Yapan Besinler Nelerdir?

Su; Anne sütünü en çok arttıran şey sudur. Ne kadar faza su içerseniz, o kadar fazla sütünüzün artma ihtimali olur. Çünkü anne sütünün % 87’si sudur. Özellikle emzirme sonrasında boşalan depoların tekrar dolabilmesi için suya ihtiyaç vardır.  Su içtikçe vücutta anne sütü üretimi de hızla artar. Bu nedenle günde ortalama 2-3 litre içmeye mutlaka özen gösterin.

Sebzeler ve meyveler; Yeşil yapraklı sebzeler, içerdikleri vitaminler, mineraller ve su miktarları nedeniyle anne sütüne katkı sağlayanlar listesinde en üst sıralardadır.

  • ıspanak,
  • pazı,
  • dereotu,
  • maydanoz,
  • roka
  • renkli salataları

günlük beslenme içerisinde tüketmek anne sütünün artmasına yardımcı olacaktır. Meyvelerin sıkılmış suları yerine lif alımını artırmak için meyvelerini kendisini tüketmek, anne sütü artırımı konusunda daha yararlı olacaktır.

Süt yapan meyvelerden

  • kuru dut
  • çekirdekli
  • kara üzüm
  • incir
  • hurma

lif açısından zengin olduğundan ara öğünlerde tercih edilmelidir. Burada unutulmaması gereken konu, kuru meyveler her ne kadar anne sütünü arttırmaya yardımcı olsalar da, kalorileri yüksek olduğundan, kontrollü porsiyonlar halinde tüketilmelidir.

 

Bakliyatlar; Anne sütünü artıran bakliyatlardan en güzeli yeşil mercimektir. Demir kaynağı olan yeşil mercimek, sütün kalitesini ve süt miktarını artırır. Nohut, kuru fasulye gibi diğer bakliyatlar da anne sütünün artmasına yardımcı olduğundan beslenmeye dahil edilerek tüketilmelidir.

 

Proteinler; Anne sütünü arttıran besinler içerisinde et ve et ürünleri ile yumurta da önemli bir yer tutmaktadır. Her gün mutlaka protein içerikli ürünler beslenmeye dahil edilerek tüketilmelidir.

 

ANNE SÜTÜNÜ ARTIRAN İÇECEKLER

Anne sütünü arttırmak için bol bol su içmenin dışında sağlıklı sıvı alımları ve bitki çayları da bu süreçte yardımcı olacaktır.

 

Rezene Çayı; Anne sütünü arttıran çaylar nelerdir? diye sorguladığınızda akla gelen ilk bitki rezenedir. Emzirme sürecinde annelerin destekleyicisidir. Rezene tohumlarında bulunan fitoöstrejen maddesi süt bezlerinin salgılanmasında rol oynayan östorojen hormonunu taklit ederek uyarır ve süt üretiminin artmasına yardımcı olur.

 

Isırgan Çayı; Isırgan çayı sütün yoğunluğunu arttırır. Anne sütünün miktarını çoğaltarak kalitesini yükseltir.

 

Ada Çayı: Ada çayı rahatlamayı sağlar. Yapılan araştırmalar anne sütü miktarını artırdığını göstermiştir.

 

Melisa Çayı: Anne sütünü artırmak ve rahatlamayı sağlamak için içilecek 1-2 bardak melisa çayı anneye iyi gelir.

 

Amber Çiçeği: Susuzluğu giderir. Süt bezlerini uyarır ve prolaktin hormonunun (süt hormonu) salgılanmasını sağlar. Bu da anne sütünün miktarını artırır.

 

Granül içecekler ve poşet çaylar: Anne sütünü artırıcı granül çaylar emzirme döneminde kullanılabilir. Fakat burada dikkat edilmesi gereken konu, emziren anneler için piyasada bulunan markaların granül ve poşet çaylarını alırken, şeker ilavesiz olan markaları tercih etmeniz ve gereksiz şeker alımından kaçınmanızdır.

 

Malt içecekleri; Bilimsel araştırmaların sonuçlarına göre, arpadan yapılan malt içeceklerinin prolaktin hormonunun salgılanmasına katkı sağlayarak, anne sütünü artırıcı etkilerinin olduğu ortaya çıkmıştır. Burada dikkat edilmesi gereken konu, kullanacağınız ürünün doğal ve katkısız olmasına özen göstermenizdir. Ayrıca malt içeceklerinin şeker içerikleri yüksek olduğundan günlük önerilen doz haricinde kullanılması hem kilo kontrolünde zorluk hem de anne sütünün verimini düşürme konusunda etki sağlayacaktır.

 

Bitki Çaylarına Dikkat Edilmeli…

Anne sütünü artırmak için kullanılan bitki çaylarına dikkat edilmelidir. Her bitkinin etken maddesi, toplanma ve saklanma koşulları farklıdır. Dışarıda açıkta satılan bitki çaylarının veya şık poşetler içerisinde hazırlanan paketlerin güvenli olup olmadığı bilinmemektedir. Bu nedenle emzirme süresince anne sütünü artırmak için bilindik markaların poşet formunda olan ve birçok prosedürden geçen bitki çaylarını kullanmanız sağlığınız açısından koruma sağlayacaktır.

 

Çay ve Kahveye Tüketimine Dikkat!…

Emzirme döneminde içilen çay ve kahve miktarına dikkat edilmelidir.  Çay ve kahvede kafeinin uyarıcı etkileri olduğundan, gün içerisinde kısıtlı tüketilmeli ve mümkünse emzirme sonrası tercih edilmelidir. Anne sütü verilmeden önce içilen kahve veya çayın içerisinde bulunan kafein, emzirmeyle bebeğe geçeceği için, bebeğin uykusunun kaçmasına neden olabilir.  Aman dikkat!

 

Emzirme Döneminde Beslenmede Yapılan Yanlışlar

 

  • Şeker; Emzirme süresince anne sütünü artıran yiyecekler arasında şekerli yiyeceklerin veya içeceklerin süt yaptığına dair bir inanış vardır. Bu inanışa göre yeni doğum yapmış anneye verilen lohusa şerbeti, şekerli meyve suları, şekerli kompostolar, helvalar ve tatlıların anne sütünü artırdığı düşünülür. Oysaki günümüzde şekerin vücuda zararları yapılan bilimsel araştırmalar ile kanıtlanmış olduğundan, mümkün olduğunda beslenme düzeninden çıkartmak daha da önem kazanmıştır.

 

  • Yağlı yiyecekler; Kızartmalar, paketli ürünler, cipsler, çikolatalar, kremalı yiyecekler kalori değerleri yüksek fakat besleyici özellikleri olmayan ürünlerdir. Bu nedenle anne sütünün verildiği emzirme döneminde mümkün olduğunca bu gıdalar tüketilmemeli veya az miktarlarda sınırlı olarak yenilmelidir. Beslenmede bu tip gıdalara ağırlık verilmesi anne sütünün verimini ve içeriğini olumsuz yönde etkileyecektir.

 

Emzirme Döneminde Gaz Yapan Yiyecekler

Annenin yediği gıdalar, anne sütü yoluyla bebeğe geçer. Bu nedenle gaz yapan yiyecekler tek tek denenmeli, yedikten sonra gaz olup olmadığı gözlemlenmelidir. Gaz yapıyorsa bir süre beslenmeden bir süre uzaklaştırılmalıdır. Faydalı vitamin ve mineraller içeren aşağıdaki besinler bir süre sonra beslenmeye yeniden kontrollü olarak dahil edilmeli, böylelikle anne sütünün verimliliği daha da artırılmalıdır.

  • Karnabahar
  • Brokoli
  • Turp
  • Kuru baklagiller
  • Sarımsak

 

Anne Sütünü Arttırmanın En İyi Yolu

  • Anne sütünün önemini anlayarak, doğum sonrası ve emzirme süresince yeterli ve dengeli beslenmek
  • Kilo kontrolünü sağlamak.
  • Anne sütünün verimi için stresten ve kaygılardan uzak sakin bir düzen oturtmak
  • Uyku düzenini sağlamak. İlk aylarda bebeğin uyuduğu vakitlerde uyuyarak dinlenmeye çalışmak.
  • Ailenizin minik üyesiyle yeni hayatın keyfine varmak.